سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، زندگیِ دلهاست و روشنایی دیدگان از نابینایی و توانایی پیکرها ازناتوانی . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
روان شناسی یا فطرت شناسی؛سایکولوژی خوانده پشیمان
آدمیت زار نالید از فرنگ                       زندگی هنگامه برچید از فرنگ
یورپ از شمشیر خود بسمل فتاد             زیر گردون رسم لادینی نهاد
 گرگی اندر پوستین بره ئی                       هر زمان اندر کمین بره ئی
مشکلات حضرت انسان ازوست                آدمیت را غم پنهان ازوست
در نگاهش آدمی آب و گل است             کاروان زندگی بی منزل است
(اقبال لاهوری)                
از نگاه غرب انسان حیوانی است (ناطق، شگفت انگیز، ناشناخته, خودشکوفا, غیرقابل اعتماد, نمادین، ...) کاملا مادی که همه هستی اش در همین دنیا خلاصه می شود و دارای غایتی فرامادی نیست.

کلمات کلیدی: انسان, غرب, مادی


نوشته شده توسط ravanshenasi_fetrat@ سایکولوژی روانشناسی نیست 94/10/28:: 11:8 عصر     |     () نظر

از آنجا که مهمترین نقش زن در جامعه نقش همسری و مادری است، هر نوع تشویق و ترغیبی در مسیرهای دیگر که باعث اختلال در این نقش شود، خیانت بزرگی در حق زنان  در درجه اول، و سپس در حق جامعه و انسانیت است.

      آنچه در غرب مشاهده می شود تشویق زنان است به تحصیلات دانشگاهی و اشتغال و پذیرفتن مشاغل مختلف (بعضا نامتناسب). در واقع، نتیجه تحصیلات دانشگاهی زنان، افزایش سن آنها و نابود شدن جوانی آنها است. در مرحله بعد، اشتغال زنان به معنای محروم شدن از لذت مادری و همسرداری مناسب و غرق کار شدن و فرسایش جسمی و محروم شدن خانواده از وجود محبت آمیز همسر و مادر است.

     همچنین، با اشتغال دختران در شرایطی که پسران فاقد شغل هستند، بیکاری پسران افزایش یافته و زمینه تشکیل خانواده تضعیف شده و فساد و افسردگی در جامعه افزایش می یابند. روشن است که اولین قربانی کاهش ازدواج، خود زنان هستند.



نوشته شده توسط ravanshenasi_fetrat@ سایکولوژی روانشناسی نیست 94/10/28:: 10:59 عصر     |     () نظر

بهترین فرد کسی است که تقوای بیشتری در مورد خداوند داشته باشد.

تقوا: خویشتن پایی از نگاه خداوند

 إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم

همانا باکرامت ترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست  (سوره حجرات،آیه 13)



نوشته شده توسط ravanshenasi_fetrat@ سایکولوژی روانشناسی نیست 94/10/22:: 1:11 صبح     |     () نظر

همانند آنچه در مورد زنان گفته شد، بهترین مرد هم کسی که به وظایفش بهتر عمل می کند.

 

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم):

بهترین مردان شما کسی است که برای زنان و دخترانش بهتر باشد.


حضرت زهرا (س):

بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم‌تر و مهربان‌تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده‌اند.


امام صادق(ع):

یکی از اخلاق پیغمبران این است که نسبت‏ به‏ همسرانشان محبت دارند



نوشته شده توسط ravanshenasi_fetrat@ سایکولوژی روانشناسی نیست 94/10/22:: 1:7 صبح     |     () نظر

از آنجا که بهترین انسان کسی است که وظیفه اش را به بهترین نحو انجام دهد (در مورد خداوند تقوا و در مورد دیگران قسط و عدل)، در مورد بهترین زنان هم، ابتدا باید وظایف آنها مشخص شود و سپس در مورد آنها قضاوت صورت گیرد.

     از آنجا که زن نقش محوری در خانواده دارد، مهمترین نقش او نیز در خانواده تعریف می شود. بر این اساس می توان گفت، بهترین زن کسی که در خانواده بهترین باشد و نقش های خانوادگی خود را به خوبی ایفا کند. یعنی نقش همسری و نقش مادری خود را در اولویت قرار دهد.

     پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

 بهترین زنان شما دارای این ویژگی هاست:

- فرزند آور

- بسیار مهربان

- پاکدامن

- عزیز در میان فامیل

- متواضع و فروتن با همسر

- زینتگر برای همسر

- خود نگهدار در برابر نامحرم

- حرف شنوایی از شوهر

- فرمانبردار از همسر

- کاملا در اختیار شوهر به هنگام تنهایی با او (پاسخگوی نیازهای جنسی شوهر)

 

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها:

 بهترین زنان کسانی هستند که نه آنها مردان را و نه مردان آنها را ببینند.

و یا:

بهترین چیز برای زن آن است که نه او مردی را ببیند و هیچ نامحرمی هم او را نبیند.




نوشته شده توسط ravanshenasi_fetrat@ سایکولوژی روانشناسی نیست 94/10/22:: 1:1 صبح     |     () نظر

فکر: بدون محدودیت و چهارچوب به امور مختلف می پردازد. در نتیجه، هم فکر خوب وجود دارد هم فکر بد.

عقل: آنچه که برای فکر چهارچوب و محدوده مشخص می کند و آن را در یک حوزه مشخص قرار می دهد. به تعبیر دیگر، عقل تنها به فکر خوب اجازه فعالیت می دهد. یعنی، عقل همیشه مطلوب است و جنبه مثبت دارد. یعنی عقل بد وجود ندارد.



نوشته شده توسط ravanshenasi_fetrat@ سایکولوژی روانشناسی نیست 94/10/22:: 12:38 صبح     |     () نظر

از نگاه غرب انسان نوعی حیوان است که دارای خصوصیات ویژه است. برخی از نگاه های متفکران غربی در مورد انسان عبارتند از:

انسان حیوان ناشناخته (ویکتور فرانکل، روان پزشک اتریشی)
انسان حیوان غیر قابل اعتماد (فروید، روان شناس)

انسان حیوان قابل اعتماد
انسان حیوان شگفت انگیز (فرانسوا دورتیه جامعه شناس فرانسوی)

انسان حیوان خودشکوفا (آبراهام مزلو، روان شناس آمریکایی)

انسان حیوان اراده مند
انسان حیوان ناطق (ارسطو، فیلسوف یونانی)

انسان حیوان مدنی الطبع
انسان حیوان سودمند
انسان حیوان زمانمند
انسان حیوان تاریخمند

انسان حیوان نمادین (ارنست کاسیرر؛ کتاب انسان شناسی دورتیه، صفحه 23)

تفاوت بزرگی بین انسان و حیوان دیده نمی شود (مونتین؛ کتاب انسان شناسی دورتیه، صفحه 23)



نوشته شده توسط ravanshenasi_fetrat@ سایکولوژی روانشناسی نیست 94/10/22:: 12:31 صبح     |     () نظر

در قرآن داستان های زیادی مطرح شده است. خود قرآن علت این داستان گویی را تثبیت فؤاد ذکر می کند. بدین معنا که مومن با شنیدن داستان ها و قصص قرآنی به اطمینان و یقین برسد. به عبارت دیگر، فؤاد مومن با خواندن قصص قرآنی به حالت ثبت و ثبات می رسد و در راه حق تثبیت شده و نیرومند می گردد.

 

وَکُلًّا نَقُصُّ عَلَیکَ مِنْ أَنْبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَکَ وَجَاءَکَ فِی هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِکْرَى لِلْمُؤْمِنِینَ(هود/120)
ما از هر یک از سرگذشتهای انبیا برای تو بازگو کردیم، تا به وسیله آن، قلبت را آرامش بخشیم؛ و اراده‌ات قوی گردد. و در این (اخبار و سرگذشتها،) برای تو حق، و برای مؤمنان موعظه و تذکر آمده است.

 

بر این اساس، قصه گویی، داستان نویسی، فیلم سازی و ... باید در راستای تثبیت فواد باشد.



نوشته شده توسط ravanshenasi_fetrat@ سایکولوژی روانشناسی نیست 94/10/19:: 12:6 صبح     |     () نظر

انسان در قرآن دارای فطرتی است که از چهار بخش صدر، شَغاف، قلب و فُواد تشکیل شده است. فطرت از ریشه فطر به معنای خلقت و آفرینش خاص انسان است. این فطرت چهارلایه ای، در بدو تولد پاک است و دارای گرایش های مختلفی است (گرایش به زیبایی، پرستش، کمال، آگاهی، ...). اگر این گرایش ها با پاسخ های مناسب مواجه شوند سبب رشد انسان می شوند و در غیر اینصورت، آلودگی و به محاق رفتن فطرت را به دنبال خواهد داشت.

بر اساس نقشه انسان در قرآن (جدول) هر یک از چهار لایه وجود انسان دارای ویژگی های خاصی هستند:

1- صدر:

- جایگاه حالت شادی و غم (فرح و حزن)

- دارای ویژگی گشایش (شرح) یا تنگی (ضیق) : شرح صدر (انبساط خاطر) و ضیق صدر (دل تنگی)

- جایگاه ترس و امید (خوف و رجا)

- جایگاه نفس مسوله (اغواگر و زیبا جلوه دهنده زشتی ها) و لوامه (سرزنشگر)

جایگاه تسلیم شدن (تسلیم حق شدن) و مسلمان شدن

2- شغاف

- جایگاه محب و کینه (حب و بغض)

- جایگاه دوستی و دشمنی (تولی و تبری)

- جایگاه شهوت (میل زیاد) و خشم (غضب)

- جایگاه نفس مزینه (زینت دهنده بدی) و نفس اماره (امر کننده به بدی)

- جایگاه انس گرفتن (انسان شدن)

3- قلب

- جایگاه ایمان و کفر (پوشاندن حق)

- جایگاه شک و یقین

- جایگاه نفس ملهمه (الهام شونده) یا نفس عاقله

- جایگاه توان تعقل (محدود کردن فکر) و تفکر

- دسته بندی قلب: 1-قلب سلیم (سالم) در مقابل قلب مریض 2- قلب منیب (انابه کننده، توبه کننده و بازگشت کننده به سوی خدا) در مقابل قلب قسی (بی احساس، سنگدل)

4- فؤاد

- جایگاه حق یا باطل

- دارای ویژگی فراغت یا اشغال

- جایگاه رؤیت (دیدن حق) یا اعمی (کوری و ندیدن حق)

- دارای توانایی ذکر و لباب (گزیده و خالص و بهترین چیز - لغت نامه دهخدا)

- جایگاه نفس مطمئنه (در نهایت، نفس مطمئنه در این بخش ایجاد می شود)

- جایگاه تذکر و یقظه (بیداری) و احسان (زیبا دیدن همه چیز)

 

-



نوشته شده توسط ravanshenasi_fetrat@ سایکولوژی روانشناسی نیست 94/10/18:: 11:55 عصر     |     () نظر

نقشه انسان در قرآن



نوشته شده توسط ravanshenasi_fetrat@ سایکولوژی روانشناسی نیست 94/10/18:: 11:14 عصر     |     () نظر
   1   2   3   4   5   >>   >